Liposuctie

Liposuctie lovehandles. Resultaat (rechts) na drie maanden. Uitgevoerd door plastisch chirurg Michel Cromheecke
Algemeen

Liposuctie is het onderhuids wegzuigen (suctie) van abnormale vetophoping (lipo). Abnormale vetophopingen kunnen ontstaan op plaatsen als de hals, buik, heupen, billen, bovenbenen, knieŽn en onderbenen. Ze worden veroorzaakt door een verhoogd aantal vetcellen op deze plaatsen. Op de rest van het lichaam is de vetlaag normaal. Deze abnormale vetstapeling komt niet alleen voor bij mensen die er aanleg voor hebben. Een belangrijke voorwaarde voor liposuctie is dat de huid voldoende elastisch is. Is de huid dat niet en is er bovendien sprake van cellulitis, dan kan de abnormale vetafzetting worden verwijderd door middel van chirurgie. Het nadeel van deze operatie is dat er littekens achterblijven.

Operatie

Liposuctie vindt meestal plaats onder narcose. Alleen kleine contourafwijkingen, bijvoorbeeld overtollig vet in de hals en rond de knieŽn, worden behandeld onder plaatselijke verdoving. Na afloop kun je dan meteen naar huis. Voor grotere ingrepen is een dag opname in de kliniek te Heerenveen nodig.

Vlak voor de operatie tekent de plastisch chirurg het gebied dat gecorrigeerd moet worden af. Daarna wordt je onder narcose gebracht. Via kleine sneetjes op onopvallende plaatsen zoals bestaande huidplooien, wordt het te opereren gebied 'opgespoten' met een vloeistof die het wegzuigen van de vetcellen vergemakkelijkt en bloedverlies vermindert. Als de vloeistof is ingewerkt brengt de arts een zuigbuis via de huidsnedes in. Deze zuigbuis is aangesloten op een krachtige zuigpomp. Het overtollige vetweefsel kan nu worden weggezogen. Is het gewenste resultaat bereikt, dan worden de huidsnedes gehecht.

Mogelijkheden en verwachtingen

Liposuctie is een techniek om plaatselijk overtollig vet te verwijderen. Het is geen middel om te vermageren. Liposuctie biedt contourverbetering, maar zeker geen perfectie. Bestaande onregelmatigheden in de huid kunnen niet altijd worden gecorrigeerd.

Herstel

Na een liposuctie draag je drukkleding die door ons wordt aangemeten. Deze kleding is inbegrepen in de prijs.

Het dragen van deze drukkleding gedurende twee tot vier weken is nodig om de huid goed op de onderlaag te laten verkleven. Als je wilt douchen of u wilt wassen dan kan je deze 'onderkleding' natuurlijk even uitdoen.

Gedurende enkele weken na de operatie kunt je last hebben van pijnlijke bloeduitstortingen, een gezwollen huid en een beurs gevoel. Rond de enkels kan vochtophoping ontstaan, maar dit trekt na ongeveer twee tot zes weken vanzelf weg. De pijn is over het algemeen goed te bestrijden met paracetamol. Als je het gevoel hebt dat paracetamol niet helpt, moet je contact opnemen met de behandelend arts. Na een of twee weken worden de hechtingen verwijderd. Het uiteindelijke resultaat is vaak pas na maanden zichtbaar.

Risico's en complicaties

Liposuctie heeft dezelfde risico's als elke andere operatie. Er bestaat een kans op een nabloeding of er kan een infectie optreden, al komt dit bijna nooit voor.

Direct na de ingreep is de huid gezwollen, verkleurd en gevoelig. Daarna kunnen nog restzwellingen aanwezig zijn en soms verhardingen die pas na weken of soms maanden verdwijnen. Ook kan de huid tijdelijk gevoelloos zijn.

Het definitieve resultaat van een liposuctie kun je pas beoordelen na zes tot negen maanden. Een enkele keer is niet al het overtollige vetweefsel verwijderd, of is het resultaat asymmetrisch. Dan is het wenselijk nog een nacorrectie uit te voeren.

Liposuctie buitenzijde bovenbenen. Rechts het resultaat na 2 maanden. Operatie door plastisch chirurg Michel Cromheecke

Naar prijsoverzicht

Lees de blog van Michel Cromheecke over liposuctie