Lipofilling

Lipofilling/ lipostructure

Met het ouder worden of door aanleg (genetisch bepaald) kan er op sommige plaatsen in het gezicht vet verdwijnen, met een ingevallen gezicht of diepe rimpels tot gevolg. Ook komt het voor dat op sommige plaatsen van het lichaam een lokale deuk ontstaat in het onderhuidse weefsel, bijvoorbeeld door een vroeger letsel of eerdere operatie. In al deze gevallen is het mogelijk het lokale weefseltekort op te vullen met eigen vet, bijvoorbeeld van buik, benen of flanken (zijkanten van je lichaam): dit wordt ‘lipofilling’ of ‘lipostructure’ genoemd. Met lipofilling kunnen deuken en diepe rimpels in het gezicht en op andere plaatsen van het lichaam vaak goed opgevuld worden. Het is helaas niet voor iedere deuk of rimpel geschikt. Ook is er vaak meer dan één behandeling nodig om een optimaal resultaat te bereiken.

Operatie

Lipofilling van kleine gebieden vindt meestal plaats onder plaatselijke verdoving. Vlak voor de operatie tekent de plastisch chirurg het gebied op het lichaam af dat hij zal corrigeren en het gebied waar hij het vet zal weghalen. Via kleine snedes van een paar millimeter op een onopvallende plaats, zuigt hij vervolgens een kleine hoeveelheid vet weg met dunne buisjes. Het gebied waar de vetcellen 'geoogst' wordt betreft vaak de buik of bovenbenen.
Het vetweefsel wordt gecentrifugeerd om overtollig vloeistof te verwijderen. Daarna spuit de plastisch chirurg het 'schone' vet met andere zeer fijne buisjes in het te behandelen gebied. Vaak wordt het gebied wat extra gevuld, omdat in de loop van de tijd ook weer een deel van het vet verdwijnt. Als het gewenste resultaat bereikt is worden de sneetjes weer gehecht. Ten slotte worden de sneetjes en het behandelde gebied afgeplakt met witte papieren pleisters en/of vellen speciaal plakverband.

Herstel

Lipofilling wordt niet als zeer pijnlijk ervaren.

Over de gesloten wond(en) is na de operatie een witte papieren pleister geplakt en/of een speciaal plakverband aangebracht. Na twee dagen mag je weer douchen. De pleisters laten niet los onder de douche. Wij raden aan niet te baden, omdat de pleisters dan kunnen verweken en loslaten. Na (meestal) zeven tot tien dagen worden de pleisters verwijderd in de kliniek.

Mogelijk draag je een aantal weken dag en nacht speciale steunende, elastische kleding over het gebied waar het vet weggehaald is. Als je wilt douchen of wassen dan kun je deze onderkleding natuurlijk even uitdoen. Tot enkele weken na de operatie kun je last hebben van pijnlijke bloeduitstortingen, een gezwollen huid en een beurs gevoel. Dit komt onder andere omdat het gebied vaak wat extra gevuld wordt. Na ongeveer twee tot zes weken trekken de bloeduitstortingen en de zwelling vanzelf weg. Je kunt in principe na enkele dagen alles weer doen.

Resultaat

Het directe effect van de behandeling neemt in de loop van drie tot zes weken altijd iets af. Na drie tot zes maanden is het eindresultaat bereikt. De correctie zorgt voor toename van volume en daarmee verbetering. Soms is er nog meer lokale vulling nodig. Het is mogelijk dat uiteindelijk een tweede en heel soms een derde behandeling nodig is voor het verkrijgen van een goed resultaat. Het gebied waar het vet is weggehaald kan soms kleine onregelmatigheden vertonen. Deze onregelmatigheden worden vaak niet als storend ervaren.

Complicaties en risico's

Na een behandeling kunnen complicaties altijd optreden. Een nabloeding (bloeden van of uit het operatiegebied) of een wondinfectie zijn de meest voorkomende complicaties, ook al komen ze zelden voor.

Van een lipofilling zijn de volgende specifieke complicaties bekend:

- Er bestaat een zeer kleine kans op een meer dan normale bloeduitstorting na de behandeling. Deze bloeduitstorting verdwijnt vanzelf weer.

- De wondjes zullen kleine littekens vormen. Aanvankelijk zijn deze wat rood, later worden ze vaak wit van kleur. Ze vallen dan nauwelijks op.

- Zeer zelden treedt een ontsteking op. Het gebied is dan rood en gezwollen. Neem dan altijd contact op met de plastisch chirurg. Een antibiotica kuur is dan nodig, soms in combinatie met het ontlasten van de ontsteking met een klein sneetje of een dikke naald.

- Zeer zelden treedt een allergische reactie op de verdoving op.

Prijzen

Lipofilling gelaat, vanaf € 2375,00