Schaamlipcorrectie

Een schaamlipcorrectie wordt ook wel labiacorrectie genoemd, dat is de medische term hiervoor. Als je overweegt om een schaamlipverkleining te ondergaan, kun je je bij Zipper Clinics laten informeren en behandelen door verschillende chirurgen.
Let op! Om een schaamlipcorrectie te ondergaan, dien je tenminste 18 jaar oud te zijn.

Een vrouwelijke dokter

Wellicht heeft het je voorkeur om je door een vrouwelijke chirurg te laten opereren? Wij ervaren het als een groot voordeel dat er bij Zipper Clinics een vrouwelijke dokter is die de schaamlipcorrectie uitvoert.
Een afspraak voor een kosteloos consult bij dr. Jenny Ketel of haar collega plastisch chirurg Michel Cromheecke is geheel vrijblijvend en kosteloos.

Dr. Jenny Ketel is een van de behandelaars bij Zipper Clinics die een schaamlipcorrectie uitvoert

Direct een afspraak maken voor een kosteloos consult
Een consult vindt plaats in onze kliniek in Apeldoorn of Enschede. Na afloop van een consult kun je een afspraak maken voor de operatie. Dit is doorgaans mogelijk binnen vier weken na het consult. De schaamlipverkleining wordt vervolgens uitgevoerd in de kliniek van Zipper Clinics Enschede.

De prijs

Helaas komt een schaamlipcorrectie niet in aanmerking voor vergoeding van de zorgverzekeraar. Ook niet als je medische klachten ervaart.
De kosten van een schaamlipcorrectie bedragen € 1995,00. Dit bedrag is inclusief alle geleverde voor- en nazorg. Er zijn geen bijkomende kosten.

iStock-1096887784

Hoe pijnlijk is een schaamlipcorrectie?

De operatie zelf verloopt nagenoeg pijnloos. Dit komt door de verdoving die aan het begin van de operatie wordt toegediend. Deze verdoving werkt vaak nog tot enkele uren na de ingreep door. Wanneer deze verdoving is uitgewerkt, is het normaal dat je pijnklachten ervaart. Deze pijn wordt over het algemeen bestreden met pijnstillers als ibuprofen en paracetamol die je van ons mee naar huis krijgt na de ingreep.

Helaas kan deze pijn nog een aantal dagen tot een week aanhouden. Zwelling en bloeduitstortingen zijn de boosdoeners. Deze zorgen er tevens voor dat de schaamlippen er na de ingreep nog niet direct mooier uit zullen zien. Hiervoor is een beetje geduld nodig: het herstel van een schaamlipcorrectie heeft zeker een week of zes nodig.

Tóch is het zeker de moeite waard om een schaamlipcorrectie te ondergaan als je klachten ervaart! Hieronder lees je meer over deze ingreep en het herstel.

1. Redenen voor een schaamlipcorrectie
2. Een consult voor een schaamlipcorrectie
3. Een schaamlipcorrectie onder plaatselijke verdoving
4. Pijn en ongemakken na een schaamlipcorrectie
5. Resultaat van een schaamlipcorrectie
6. Risico's en complicaties bij een schaamlipcorrectie
7. Wat kost een schaamlipcorrectie

Floortje Zipper voor het pand van Zipper Clinics Enschede

1. Redenen voor een schaamlipcorrectie

Er bestaan verschillende redenen waarom je een schaamlipcorrectie zou kunnen overwegen. Mogelijk stoor je je aan de grootte of vorm van je binnenste of buitenste schaamlippen door aanleg, of na een zwangerschap.
Grote schaamlippen kunnen klachten geven bij fietsen, sporten, seks, of bij het dragen van strakke kleding.
Schaamte komt daarbij ook regelmatig voor.

Wanneer je deze genoemde problemen hebt en je  je eraan stoort, kan dat een goede reden zijn om een schaamlipcorrectie te overwegen. Voel je vooral niet beschaamd om het bij ons in de kliniek ter sprake te brengen! Een schaamlipcorrectie is een veel uitgevoerde ingreep!

2. Een consult voor een schaamlipcorrectie

We kunnen ons voorstellen dat het een spannend moment is om dit te bespreken. De chirurg zal daarom eerst uitgebreid de tijd nemen om te luisteren naar jouw verhaal, waarbij je de gelegenheid krijgt om je vragen over de behandeling te stellen.
Om te bepalen of een operatie jouw klachten kan verhelpen, zal de chirurg de schaamlippen bekijken. Om je niet onnodig ongemakkelijk te laten voelen, worden er bij Zipper Clinics geen voor- en nafoto's gemaakt bij deze behandeling

Na afloop van het consult bij de arts kan de consulente je helpen wanneer je de ingreep wilt boeken. Uiteraard ben je dit niet verplicht: een consult voor een schaamlipcorrectie is kosteloos en vrijblijvend.

Indien gewenst kun je doorgaans binnen enkele weken na het consult worden geopereerd. Erg geldt een maximale wachttijd van vier weken.

Deze operatie kan worden uitgevoerd door dr Michel Cromheecke of door dr. Jenny Ketel. Geef bij het maken van de afspraak aan naar wie je voorkeur gaat. Wij zorgen er dan voor dat je het consult hebt, bij de dokter die je opereert.

De schaamlipcorrectie wordt onder plaatselijke verdoving uitgevoerd in de kliniek in Enschede

3. Een schaamlipcorrectie onder plaatselijke verdoving

De correctie vindt meestal plaats onder plaatselijke verdoving. De operatie wordt uitgevoerd door de chirurg die je ook tijdens het consult hebt gesproken. De chirurg wordt geassisteerd door een gediplomeerde operatie-assistente en doktersassistente. Samen zorgen ze ervoor dat de operatie professioneel en ontspannen verloopt. De operatieduur bedraagt ongeveer een uur.

Als de verdoving is ingewerkt, verwijdert de chirurg het schaamlipweefsel op dusdanige wijze dat een zo natuurlijk mogelijk resultaat ontstaat. Vervolgens wordt de wond gesloten met dunne oplosbare hechtingen. Deze hoeven niet verwijderd te worden en zullen in de weken na de ingreep vanzelf oplossen.

Na de operatie houden we je nog even in de kliniek om bij te komen van de ingreep. Ondertussen kun je iets eten en drinken en ontvang je van ons de instructies m.b.t. het herstel.
Al met al ben je een kleine twee uur bij ons in de kliniek. Daarna ga je lekker weer naar huis.

Je mag overigens niet alleen naar huis! Mogelijk ben je door de operatie verminderd alert, waardoor het niet veilig is om aan het verkeer deel te nemen. Wanneer je toch alleen naar huis wilt reizen, vragen wij je een verklaring te tekenen, waarin je aangeeft dat je ons advies hierin niet volgt. We raden je in dat geval aan om met het openbaar vervoer naar huis te reizen.

De eerste uren na de ingreep zal de verdoving er nog voor zorgen dat je nauwelijks pijn hebt. Wanneer deze verdoving is uitgewerkt, is het verstandig om pijnstillers te gebruiken. Deze ontvang je na afloop van de operatie van ons.

BW High Res-4415

4. Pijn en ongemakken na een schaamlipcorrectie

Na de operatie krijg je een netbroekje aan met daarin een gaasje. Thuis draag je niet te strak zittend ondergoed, liefst van katoen. Tegen eventueel lekkend wondvocht en om makkelijk te verschonen, kun je de eerste week een inlegkruisje gebruiken.

Vanaf een dag na de operatie kun je de wondjes insmeren met de vaseline die je van ons mee naar huis krijgt. Dit houdt de huid soepel en gaat een eventueel schrijnend gevoel tegen.
Bij een schaamlipcorrectie ontstaan bijna altijd bloeduitstortingen, die vooral in de eerste week erg pijnlijk kunnen zijn, vooral bij het zitten levert dit ongemak op. Tegen deze pijn kun je paracetamol en/ of ibuprofen nemen.
Let op! Als dit onvoldoende helpt of als de pijn toeneemt, dien je contact opnemen met de kliniek. Voor medische spoed na een operatie zijn wij 24/7 bereikbaar op 088 - 1119696.

Douchen mag weer vanaf een dag na de operatie, evenals het oppakken van de meeste normale dagelijkse bezigheden. Zwemmen en sauna kun je beter nog een week of drie vermijden. Vanaf dat moment zijn de hechtingen die je de eerste weken aan de buitenkant nog kunt zien en waar je wat last van kunt ervaren, grotendeels opgelost. Vanaf dat moment kun je ook weer geslachtsgemeenschap hebben als je dat wilt.

De eerste controle vindt ongeveer zeven tot veertien dagen na de behandeling plaats in de kliniek die voor jou het meest dichtbij is.

BW High Res-4405

5. Resultaat van een schaamlipcorrectie

Houd er rekening mee dat je gedurende enkele weken na de operatie last kunt hebben van bloeduitstortingen, een gezwollen huid en een beurs gevoel. Ook zal er vaak nog geen sprake zijn van symmetrie. Het kan goed zijn dat het herstel van de schaamlippen aan beide kanten anders verloopt. Maak je hierover geen zorgen en heb nog even geduld.  Gedurende de eerste zes weken is het nog niet mogelijk om het eindresultaat te beoordelen!

Na ongeveer zes tot negen weken is het eindresultaat wél bereikt! De meeste vrouwen zijn tevreden over het resultaat van de correctie, omdat ze van tevoren een realistisch beeld hebben gekregen over het te kunnen behalen resultaat. De littekens zijn nauwkeurig en nauwelijks zichtbaar gemaakt.

BW High Res-4490

6. Risico's en complicaties bij een schaamlipcorrectie

Na een behandeling kunnen er altijd complicaties optreden. Een nabloeding (bloeden van of uit het operatiegebied) of een wondinfectie zijn de meest voorkomende complicaties, ook al komen ze zelden voor. Van een schaamlipcorrectie zijn de volgende specifieke complicaties bekend:
- Soms gaat de wond open, waardoor een kleine ‘hapering’ ontstaat in de binnenste schaamlip. Dit kan later gecorrigeerd worden.
- Soms zijn restzwelling en verhardingen aanwezig die pas na weken of soms maanden verdwijnen.
- Het gebied kan nog enkele weken gevoelig blijven, ook als alles al zichtbaar genezen is.
- Zeer zelden treedt een allergische reactie op de verdoving op.

7. Wat kost een schaamlipcorrectie

Schaamlipcorrectie (labiacorrectie) € 1995,00
Enkelzijdige schaamlipcorrectie € 1395,00
Prijzen zijn inclusief plaatselijke verdoving en alle geleverde voor- en nazorg.
Er zijn geen bijkomende kosten.

Direct een afspraak maken voor een gratis consult

De schaamlipcorrectie is bij Zipper Clinics een veel uitgevoerde behandeling. Er zijn veel vrouwen die er last van hebben bij het fietsen, sporten, seks of dragen van strakke broeken. Wij zijn ons ervan bewust dat het heel spannend kan zijn om voor deze behandeling een afspraak te maken. Wij zullen er dan ook alles aan doen om je op je gemak te laten voelen in onze klinieken.

Ervaringen van andere patiënten

Als je benieuwd bent naar de ervaringen van patiënten die bij Zipper Clinics een behandeling hebben ondergaan, raden we je aan om op de website van zorgkaartnederland.nl te kijken.
ZorgkaartNederland.nl beoordeelt Zipper Clinics als de beste kliniek voor plastische chirurgie waar je een schaamlipcorrectie kunt laten uitvoeren. Daar zijn wij erg trots op!

Beoordeling door klanten: 9.5/10 - 778 beoordelingen